ALGEMENE LEVERINGSVOORWAARDEN – Daisy van Sommeren
Artikel 1 – Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
Opdrachtnemer / Dienstverlener: Daisy van Sommeren, eenmanszaak te BenedenLeeuwen, KvK-nummer 90207416.
Opdrachtgever: De natuurlijke persoon of rechtspersoon die handelt in de uitoefening
van beroep of bedrijf en een overeenkomst sluit met Opdrachtnemer.
Overeenkomst: De afspraak, schriftelijk, mondeling of per e-mail, over de levering van
diensten.
Diensten: Alle door Opdrachtnemer aangeboden werkzaamheden, zoals trainingen,
coaching, lezingen, dagvoorzitterschap, online trainingen, cursussen keynote’s en
andere presentaties.
Deelnemer: De persoon die deelneemt aan een door Opdrachtnemer aangeboden
dienst.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen,
overeenkomsten en leveringen van diensten tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever.
Afwijkingen zijn alleen geldig indien uitdrukkelijk en schriftelijk overeengekomen.
Algemene voorwaarden van Opdrachtgever zijn niet van toepassing, tenzij schriftelijk
overeengekomen.
Artikel 3 – Totstandkoming van de overeenkomst
De overeenkomst komt tot stand zodra er mondeling, schriftelijk of per e-mail
overeenstemming is bereikt over de inhoud of datum van de te leveren dienst.
Het reserveren en bevestigen van een datum per mail of mondeling geldt als
overeenkomst.
Het ontbreken van een schriftelijke bevestiging doet geen afbreuk aan het bestaan van
de overeenkomst.
Artikel 4 – Aanbiedingen en offertes
Offertes zijn maximaal één maand geldig, tenzij anders vermeld.
Aanbiedingen gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
Artikel 5 – Annulering en verplaatsing
• Kosteloze annulering is mogelijk tot 30 dagen vóór de afgesproken datum.
• Bij annulering tussen 30 en 21 dagen wordt 50% van het bedrag in rekening
gebracht. Tussen 21 en 14 dagen vóór de afgesproken datum 75% en bij annulering binnen 14 dagen vóór de afgesproken datum is 100% verschuldigd.
• Verplaatsing kan tot 14 dagen vóór de afgesproken datum kosteloos binnen hetzelfde kwartaal, mits er ruimte is in de
agenda van Opdrachtnemer.
• Bij ziekte of no-show van een deelnemer(s) blijft betaling verplicht. Inhalen is
mogelijk indien er plaats is in een vergelijkbare training binnen dat kalenderjaar.
• Opdrachtgever mag de opdracht te allen tijde annuleren echter, reeds gemaakte kosten
en geleverde diensten blijven verschuldigd. 
Artikel 6 – Prijzen en betaling
• Partijen spreken bij de totstandkoming van de overeenkomst een vaste prijs af of
een uurtarief. Prijzen zijn exclusief btw en exclusief verblijf en reiskosten, tenzij
anders vermeld.
• Het uurtarief is het gebruikelijke uurtarief van de dienstverlener, geldend voor de
periode waarin de werkzaamheden zijn verricht.
• Opdrachtnemer mag jaarlijks op 1 januari prijzen indexeren.
• Na opdracht kan 50% aanbetaling worden gefactureerd; restant na afloop.
• Betaling dient te geschieden binnen 30 of in elk geval 50% vóór de
leveringsdatum.
• Bij te late betaling is Opdrachtgever direct in verzuim. Wettelijke handelsrente en
incassokosten zijn verschuldigd.
• Bij liquidatie of surseance worden vorderingen direct opeisbaar.
• Opschorting of weigering van medewerking ontslaat niet van de
betalingsverplichting.
Artikel 7 – Informatieverstrekking
Opdrachtgever verstrekt tijdig alle benodigde informatie voor de uitvoering van de
overeenkomst.
Opdrachtgever staat in voor de juistheid van deze informatie. Extra kosten en honoraria
of klachten vanwege onjuiste of ontbrekende informatie zijn voor rekening van
Opdrachtgever.
Artikel 8 – Uitvoering van de overeenkomst
Opdrachtnemer voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen uit.
Zij mag werkzaamheden laten verrichten door derden.
Tenzij anders afgesproken, is de overeenkomst aangegaan voor de duur van het traject of
project.
Artikel 9 – Zelfstandig ondernemerschap en gezagsverhouding
1. Opdrachtnemer verricht de overeengekomen diensten als zelfstandig
ondernemer. Er is uitdrukkelijk geen sprake van een arbeidsovereenkomst in de
zin van artikel 7:610 BW.
2. Opdrachtnemer deelt haar werkzaamheden zelfstandig in, bepaalt de wijze van
uitvoering en werkt zonder toezicht of leiding van Opdrachtgever.
3. Er is geen verplichting tot persoonlijke arbeid; Opdrachtnemer mag zich, indien
wenselijk, laten vervangen door een gelijkwaardig gekwalificeerde derde, mits dit
vooraf met Opdrachtgever wordt afgestemd.
4. Opdrachtnemer is zelf verantwoordelijk voor afdracht van belastingen, premies
en andere verplichtingen die voortvloeien uit haar ondernemerschap.
5. Partijen beogen met deze overeenkomst uitsluitend een overeenkomst van
opdracht in de zin van artikel 7:400 BW aan te gaan.
6. Indien de feitelijke werkwijze of inhoud van de opdracht zodanig verandert dat
twijfel ontstaat over de zelfstandige status, zullen partijen hierover tijdig in
overleg treden en hun afspraken schriftelijk herzien.

Artikel 10 – Wijziging van de overeenkomst
Wijzigingen worden tijdig en in overleg overeengekomen indien en voor zover mogelijk.
Deze kunnen gevolgen hebben voor tijd, kosten of inhoud. Opdrachtnemer informeert
Opdrachtgever hierover tijdig.

Artikel 11 – Overmacht
Bij overmacht (zoals ziekte, pandemie, technische storingen, overheidsmaatregelen,
natuurrampen) mag Opdrachtnemer verplaatsen of annuleren zonder
schadeplichtigheid.
Partijen overleggen over een passende oplossing.

Artikel 12 – Aansprakelijkheid
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor directe of indirecte schade, tenzij sprake is
van opzet of grove nalatigheid.
De aansprakelijkheid is beperkt tot het bedrag dat door de
beroepsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd.
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor gebrekkig functioneren van apparatuur of
software.
Elke vordering van opdrachtgever of deelnemer vervalt 12 maanden na het ontstaan van
de schade. Aansprakelijkheid is uitgesloten bij indirecte schade of gederfde winst, tenzij
opzet of bewuste roekeloosheid bewezen wordt.

Artikel 13 – Intellectueel eigendom
Alle gebruikte of verstrekte materialen (zoals werkvormen, modellen, cursusmateriaal,
video’s, teksten) blijven eigendom van Opdrachtnemer.
Het vermenigvuldigen, reproduceren, verspreiden, kopiëren, buiten de overeengekomen
dienst is niet toegestaan, zonder vermelding van dienstverlener EN voorafgaande
schriftelijke toestemming.

Artikel 14 – Geheimhouding en privacy
Partijen behandelen vertrouwelijke informatie vertrouwelijk. Opdrachtgever en
Deelnemers respecteren de privacy van anderen en de geheimhouding van informatie,
werkvormen en procesinhoud.
Persoonsgegevens worden verwerkt volgens de AVG. De privacyverklaring is op verzoek
beschikbaar.

Artikel 15 – Boetebeding bij schending intellectueel eigendom
Bij ongeoorloofd gebruik, reproductie, delen van toegangscodes of doorgeven van
materiaal zonder schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer, verbeurt
Opdrachtgever een boete van € 10.000 per overtreding, plus € 1.000 per dag dat de
overtreding voortduurt.
Deze boete is verschuldigd zonder dat een ingebrekestelling vereist is en laat het recht
op aanvullende schadevergoeding onverlet.

Artikel 16 – Klachtenprocedure
Klachten over de uitvoering van de overeenkomst dienen direct dan wel binnen 7 dagen
na de geleverde dienst schriftelijk gemeld worden.
Opdrachtnemer reageert uiterlijk binnen 30 dagen op de ingezonden klacht en streeft
naar een passende oplossing.
Indien dit niet lukt, kan opdrachtgever een klacht indienen bij de onafhankelijke
klachtencommissie van de NOBTRA (zie: klachtenprocedure NOBTRA).
Klachten worden tot uiterlijk twee jaar na de afhandeling bewaard blijven.

Artikel 17 – Overige bepalingen
• Op alle overeenkomsten is Nederlands recht van toepassing.
• De rechtbank in de vestigingsplaats van Opdrachtnemer is bevoegd in geval sprake is van een
geschil. Alvorens een procedure aanhangig te maken, dienen partijen eerst gezamenlijk tot een 
vergelijk te komen. En indien partijen er samen niet uitkomen dient opdrachtgever eerst een
klachtenprocedure te hebben doorlopen. 
• Indien één of meerdere bepalingen nietig zijn of vernietigd worden, blijven de
overige bepalingen van kracht.
• Opdrachtnemer mag deze algemene voorwaarden wijzigen. Bij substantiële
wijzigingen informeert zij Opdrachtgever schriftelijk.
Ingangsdatum: Deze voorwaarden gelden vanaf 15 mei 2025.
Contact: Voor vragen kun je contact opnemen via info@daisyvansommeren.nl